Vulgarizmy ako pľuvance na Brechtovej hre

Autor: Alžbeta Slováková Spáčilová | 28.2.2013 o 9:38 | (upravené 28.2.2013 o 10:01) Karma článku: 10,76 | Prečítané:  1183x

Asi mi nedošlo. Alebo nie som in. Nestíham dobu, jednoducho som zaspala. Mňa i zvyšok Slovenska o tom v dnešnom rannom magazíne Markízy presviedčal herec Richard Stanke, keď obhajoval extravagantne poňatú divadelnú klasiku - Brechtovu Malomeštiakovu svadbu.

 

Priznám dopredu, nevidela som najnovšie stvárnenie klasiky v činohre Slovenského národného divadla. Evidujem len informácie o pohoršení divákov, ktorí odchádzajú počas každého predstavenia. Je to ich právo a jediná možnosť, ako vyjadriť nesúhlas s extrémami odohrávajúcimi sa na doskách, ktoré znamenajú svet. V tomto prípade skôr prostredie vlastnej toalety. Podobné fyziologické prejavy a potreby, aké prebiehajú v malom intímnom priestore, sa totiž prezentujú verejne ako súčasť umeleckého diela. To priznal aj pán Stanke (čudujem sa mu, nepatrí už dávno k najmladšej vekovej kategórii, ktorá po extravagantnosti siaha pre neskúsenosť, umeleckú i ľudskú nezrelosť a logický neporiadok v hlave). No zároveň s nonšalantným úsmevom na tvári skonštatoval, že niektorí nepochopili pokrok, ktorý zasahuje aj divadelnú scénu. Divadlo vraj musí ísť dopredu a hrá sa už inak ako v 30-ych rokoch minulého storočia. Problém preto nie je v charaktere divadelného predstavenia, ale v divákoch, ktorí demonštratívne odišli, pretože sa nedovtípili. Nejde o hrubosť, ale o modernosť stvárnenia klasickej hry.

Hrubo nesúhlasím. Využívanie extrémnych zvukov osobnej potreby a ,,štylizované" močenie na stôl nepovažujem za napredovanie výrazových prostriedkov, ale za nedostatok invencie režiséra a celého tímu, ako zaujať obecenstvo. Keď sa už nedokázali pohrať so silou hovoreného slova od kvalitného autora a dať mu novú dimenziu vďaka vlastnému tvorivému prístupu, siahli po extréme a rozhodli sa šokovať. No príliš jednoduchým až primitívnym spôsobom. Presne v duchu úbohých reality show, ktoré „vylepšujú" programovú štruktúru komerčných televízií už pár rokov. A čo takto krv, vážení, na tú ešte zatiaľ nedošlo. Alebo na ňu ešte nedorástli divadelní režiséri a dramaturgovia? (O hercoch nehovorím, tí, ako vidno, urobia pod šéfovskou taktovkou všetko a ešte presvedčia aj samých seba, že ide o rýdze umenie, hoci hlavným cieľom je ekonomický efekt - zaplniť sálu.) Žiadny strach, príde nová generácia „umelcov" a na javisku budú lietať vyrazené zuby a tiecť prúdom "krv", dokonca pre hmatateľnosť zážitku vyšpľachne aj na divákov trebárs až do piatej rady. Dokonalé prepojenie scény a obecenstva. Zatiaľ však ešte zaostávame, až tak „ďaleko" sme sa nedostali. Ale naši divadelníci určite niečo vymyslia, aby ohromili a prípadne vydesili nič netušiacich divákov, ktorí sa prišli pobaviť, zasmiať a zamyslieť. Nuž súčasní tvorcovia majú naozaj čo doháňať, ak za svoju konkurenciu považujú horory a katastrofické filmy vyrobené 3D technológiou.

Samozrejme, že úlohou divadla je aj nastavovať spoločnosti zrkadlo a upozorňovať na rôzne negatívne prejavy, ktorých je viac než dosť. Je to dôležité, priam nevyhnutné, pretože divadlo malo odjakživa túto užasnú moc. Či v dobe Molièra, Brechta alebo dnes. No som presvedčená aj o tom, že divadlo ako jeden z druhov umenia má sprostredkovať i umelecký zážitok a nie vyvolať pocit hnusu nekultúrnymi prvkami, ktoré niekto na pôvodný scenár nalepil ako torzo vypľutých žuvačiek aj so svojou kúpeľňovou DNA.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, postaví privádzač do Žiliny

Združenie k výstavbe úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za 427,2 milióna eur si pribalí aj zákazku za 23,5 milióna.

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy ukázali top obchody, pri ktorých radili.


Už ste čítali?